Ofte stilte spørsmål

Hvordan sikres personvern?


Det er helt trygt å få hjelp hos Psykologkontakten. Vi ivaretar personvern og sikkerhet i alle ledd. Vår videoløsning, Whereby, er et fullkryptert videosystem som følger GDPR-lovgivningen. Det samme gjelder vårt journalsystem, Easypractice. Du finner vår personvernserklæring her.




Hvordan endrer eller avbestiller jeg timen min?


Du kan endre eller avbestille avtalen din ved å bruke vår krypterte meldingstjeneste. Du finner lenken til meldingstjenesten i din bekreftelsesmail. Husk at du må endre/avbestille timen senest 24 timer før avtalen, ellers blir du belastet for timen.




Har dere driftstilskudd eller refusjonsordninger?


Nei. Du må enten betale selv eller få det dekket via helseforsikring/forsikringsselskap, dersom du har det. Dersom du har forsikring anbefaler vi at du tar kontakt med forsikringsselskapet før du booker time, slik at du er garantert at de dekker utgiftene dine hos oss. Det er vanlig praksis å selv legge ut for timen, for å deretter få det tilbakebetalt av forsikringsselskapet. Du får det du trenger av dokumentasjon hos oss.




Hvordan kan jeg komme i kontakt med psykologen jeg har booket?


Du kan enkelt komme i kontakt med psykologen din ved å sende en melding via vårt krypterte meldingssystem. Du finner info om hvordan du logger deg inn i bekreftelsesmailen du mottar når du booker en time.




Har Psykologkontakten fysiske kontorer?


Nei, vi satser fullt og helt på videokonsultasjoner. Klikk her for å lese mer om videoterapi.




Fører dere journal?


Som helsepersonell er vi pliktig til å føre journal. I tillegg til nødvendige personvernopplysninger, vil journalen inneholde informasjon om helsehjelpen som gis. Dette er for å ivareta din sikkerhet og dine rettigheter. Det er kun din psykolog som har innsyn i journalen, og dersom du ønsker det kan du be om å selv få innsyn i egen journal.




Må jeg ha henvisning fra lege?


Nei, du trenger ikke henvisning fra lege for å få hjelp hos oss. Du bestiller time selv når du måtte ønske det - uansett hvor du befinner deg!




Passer videoterapi for alle?


I forskningen har videoterapi vist seg like effektivt som terapi med fysisk oppmøte, på tvers av mange psykiske vansker. Spesielt effektivt viser det seg å være på milde til moderate psykiske lidelser. Det er imidlertid for få studier som har undersøkt effekten av videoterapi på alvorlige psykiske lidelser, som psykoselidelser eller høy suicidfare. Dersom du strever med slike problemer, vil vi anbefale deg å ta kontakt med fastlegen din. Ved behov for øyeblikkelig hjelp - ta kontakt med legevakten på telefonnummer 116 117. Les mer om videoterapi her.




Hvordan fungerer taushetsplikten?


Som helsepersonell er vi pålagt taushetsplikt, jf.helsepersonelloven. Det vil si at vi ikke kan dele det du forteller med andre. I sjeldne tilfeller hvor det er fare for liv, helse eller samfunnssikkerhet, vil taushetsplikten oppheves. Da trer vår opplysningsplikt inn. Vi har opplysningsplikt til politi/brannvesen og til barnevernstjenesten under følgende betingelser: Opplysningsplikt til politi og brannvesen: Helsepersonell skal på eget initiativ, varsle politi og brannvesen dersom det er nødvendig for å avverge alvorlig skade på person eller eiendom. Opplysningsplikt til barnevernstjenesten: Helsepersonell skal, uten hinder av taushetsplikt, og på eget initiativ umiddelbart melde fra til barneverntjenesten: - Når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli mishandlet, utsatt for alvorlige mangler ved den daglige omsorgen eller annen alvorlig omsorgssvikt, - Når det er grunn til å tro at et barn har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, eller at et barn med nedsatt funksjonsevne eller et spesielt hjelpetrengende barn ikke får dekket sitt særlige behov for behandling eller opplæring, - Når et barn viser alvorlige atferdsvansker i form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en annen form for utpreget normløs atferd, - Når det er grunn til å tro at et barn blir eller vil bli utnyttet til menneskehandel. Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, skal helsepersonell umiddelbart melde fra til barneverntjenesten. Helsepersonellet kan ikke selv velge mellom å gi opplysninger eller ikke dersom vilkårene for opplysningsplikt er oppfylt (Kilde: Helsedirektoratet). Mer informasjon om dette finner du her.




Jeg tror jeg kun ønsker én time. Er det vanlig/ok?


Det er helt i orden å booke én time, for å så si seg ferdig. Det er stor variasjon i hva folk trenger og ønsker. Siden vi tilbyr alt fra støttesamtaler/rådgivning til terapi/behandling, er det naturlig at det er variasjon i oppfølgingen.




Hva koster det?


Sjekk våre oppdaterte priser i vår bookingkalender her




Kan jeg bruke mobil eller nettbrett når jeg skal ha timen?


Ja. Vår løsning legger til rette for at enkelt du kan bruke både pc, mobil og nettbrett. Alt etter hva som passer deg best. Du trenger ikke å laste ned noe i forkant. Alt du trenger å gjøre er å trykke på linken du får tilsendt på mail.




Fungerer terapi over video?


Så absolutt. Forskning viser at videoterapi er like effektivt som terapi med fysisk oppmøte. I tillegg har man funnet at relasjonen til psykologen oppleves som like god over video, som ved oppmøte. Forskjellen er først og fremst at videoterapi er mer fleksibelt!




Jeg er usikker på hvilken psykolog jeg skal velge?


Skriv til oss i chatten eller ring oss på 95928152 for en helt uforpliktende anbefaling basert på ditt behov.




Jeg er usikker på om det jeg sliter med faller innenfor det dere kan hjelpe med?


Alle har sin unike historie, noe som kreves at det gjøres individuelle tilpasninger i alle behandlingsforløp. Dersom du er usikker på om vi kan hjelpe deg, så ikke nøl med å ta kontakt i chat eller per telefon (95928152). Å kontakte oss er selvfølgeig helt uforpliktende!