Depresjon: Årsaker, symptomer og behandling for å komme ut av en depressiv tilstand

Oppdatert: 6. mai 2023

Opplever du eller noen du kjenner seg depressiv? I dette blogginnlegget utforsker vi depresjon, symptomer, og hvordan du kan komme deg ut av en depressiv tilstand. Finn støtte og veiledning for å håndtere depresjon, samt praktiske selvhjelpstips og når du bør søke profesjonell hjelp.

Kvinne sittende alene, med hodet i hendene, som føler seg depressiv og bekymret

Innholdsfortegnelse

1. Introduksjon til depresjon

Ifølge Verdens helseorganisasjon (WHO) er depresjon den ledende årsaken til funksjonsfall på verdensbasis. Globalt lider over 300 millioner mennesker i alle aldersgrupper av depresjon. Lidelsen kjennetegnes av et senket stemningsleie og en manglende glede over de fleste aktiviteter. Typisk medfølger følelser av tristhet, håpløshet og skyld, og tingene man tidligere interesserte seg for, til og med hobbyer, engasjerer ikke lenger.

2. Symptomer på depresjon

• Energiløshet og tretthet

• Redusert sexlyst

• Irritabilitet og sosial isolasjon

• Tanker om død eller selvmord

• Søvnforstyrrelser

• Endringer i spiseatferd og vekt

• Vedvarende fysiske symptomer som hodepine, fordøyelsesproblemer og kroniske smerter

3. Hvordan komme seg ut av depresjon?

Den gjennomsnittlige varigheten av en depressiv episode er fire til seks måneder. Dette betyr at dersom du kjenner deg igjen i mange av symptomene ovenfor, så er det stor sannsynlighet for at depresjonen vil gå over av seg selv! Ca 20% kommer imidlertid ikke ut av depresjonen, men utvikler et vedvarende forløp (Torpey og Klein, 2008). Andre plages av episoder med depresjon som kommer flere ganger ila. livet. Dette kaller vi for tilbakevendende depressiv lidelse. I tilfeller der nedstemthet har vart over lang tid, eller hvor den gjentatte ganger har kommet tilbake, kan det være klokt å ta kontakt med en fagperson. Forskning viser også at psykologhjelp kan forkorte varigheten av en depressiv episode.

4. Selvhjelpstips for å håndtere depresjon

• Gjennomfør aktiviteter du tidligere likte og som kan øke mestringsfølelsen.

• Søk sosial støtte og vær åpen med dine nærmeste om hvordan du har det.

• Forsøk å få nok søvn og oppretthold gode søvnvaner.

• Vær fysisk aktiv, men ikke legg lista for høyt.

• Tilbring tid utendørs og i naturen.

• Gjør det motsatte av det de depressive kreftene ønsker.

• Begrens egen selvkritikk og aksepter at depressive tanker er normale.

• Ikke unngå følelsene dine. Forsøk heller å finne en balanse mellom å distrahere deg og å faktisk forholde deg til hvordan du har det på innsiden.

5. Når bør man søke profesjonell hjelp?

Hvis du har prøvd flere av de generelle rådene, men likevel opplever vedvarende depresjon, kan det være lurt å søke profesjonell hjelp. Psykologkontakten tilbyr terapi på nett, og har god erfaring med å behandle depressive plager. Forskning viser at online terapi er like effektivt som fysisk oppmøte ved behandling av depressive plager.

Les mer om våre psykologer på nett her.