• Psykologkontakten

Depresjon

Oppdatert: mai 23

I følge verdens helseorganisasjon (WHO) er depresjon den ledende årsaken til funksjonsfall på verdensbasis. Globalt lider over 300 millioner mennesker i alle aldersgrupper av depresjon. Lidelsen kjennetegnes av et senket stemningsleie og en manglende glede over de fleste aktiviteter. Typisk medfølger følelser av tristhet, håpløshet og skyld, og tingene man tidligere interesserte seg for, til og med hobbyer, engasjerer ikke lenger. Mange opplever energiløshet og tretthet, som igjen kan gå utover sexlysten. Å konsentrere seg om studier eller jobb kan også være utfordrende, og mange strever med å ta avgjørelser i hverdagen. Man kan føle seg lettere irritert enn vanlig, og kan begynne å isolere seg mer sosialt. Det er heller ikke uvanlig at depresjonen drar med seg tanker om død eller selvmord. Heldigvis er det bare de aller færreste med depresjon som tar sitt eget liv. Personer med depresjon kan oppleve forstyrrelser i søvnen (søvnløshet, tidlig oppvåkning eller sovende) og i spiseatferd (appetittendringer, vekttap eller gevinst). Vedvarende fysiske symptomer kan også forekomme, dette inkluderer bla. hodepine, fordøyelsesforstyrrelser og kroniske smerter. Det negative tankesettet ved depresjon kjennetegnes av en strøm av negative forestillinger og tanker. Selvkritikken og selvangrepet kan være nokså nådeløst. Den deprimerte klandrer ofte seg selv for å i det hele tatt ha blitt deprimert, noe som gir grobunn for enda mer selvkritikk, med påfølgende nedstemthet som resultat. Denne negative måten å tenke om seg selv på kan også gi en negativ innstilling i møte med andre, der man nærmest forventer at andre dømmer en på samme måte som en selv. Som følger av dette kan man trekke seg unna sosiale settinger, noe som bidrar til at livet kan oppleves meningsløst og håpløst. Hvordan komme seg ut av depresjon? Den gjennomsnittlige varigheten av en depressiv episode er fire til seks måneder. Dette betyr at dersom du kjenner deg igjen i mange av symptomene ovenfor, så er det stor sannsynlighet for at depresjonen vil gå over av seg selv! Ca 20% kommer imidlertid ikke ut av depresjonen, men utvikler et vedvarende forløp (Torpey og Klein, 2008). Andre plages av episoder med depresjon som kommer flere ganger ila. livet. Dette kaller vi for tilbakevendende depressiv lidelse. I tilfeller der nedstemthet har vart over lang tid, eller hvor den gjentatte ganger har kommet tilbake, kan det være klokt å ta kontakt med en fagperson. Forskning viser også at psykologhjelp kan forkorte varigheten av en depressiv episode. Ting du kan gjøre på egenhånd:

  • Gjør aktiviteter som du tidligere pleide å like, og som kan øke sannsynligheten for at du opplever mer mestring i hverdagen. Ikke forvent at mestringsfølelsen eller gleden over aktiviteten skal komme med en gang, for det er ofte noe som tar tid. Fortsett likevel å gjennomføre aktivitetene regelmessig i noen uker, og mål evaluer effekten av tiltaket når det har gått en stund.

  • Søk sosial støtte, vær åpen med dine nærmeste om hvordan du har det. Unngå sosial isolasjon.

  • Forsøkt å få nok søvn (sliter du med søvnen? Les våre råd for bedre søvn her)

  • Vær fysisk aktiv, men ikke legg lista for høyt. Sliter du i det hele tatt med å komme deg ut av døren? Forsøk en kjapp tur rundt kvartalet. Litt er mye bedre enn ingenting. Kanskje du kan innføre en rutine der du går i 5 minutter om dagen?

  • Tilbring tid utendørs. Forskning viser at å tilbringe tid i naturen kan ha en positiv effekt på vår mentale helse

  • Forsøk å gjør det motsatte av det de depressive og destruktive kreftene ønsker. De depressive kreftene søker alltid kortsiktige løsninger som kan gi et umiddelbart fravær av ubehag, men som på sikt gjør ting verre. Dette inkluderer ting som å ligge lenge på sofaen, spise usunn mat, isolere fra andre, osv. Forsøk å lytt til de sunne kreftene inni deg, og press deg til å gjøre de tingene du innerst inne vet er bra for deg.

  • Forsøk å begrens din egen selvkritikk. Mange deprimerte har en stor indre kritiker. Ofte skylder man også på seg selv for at man i det hele tatt ble deprimert. Mange skammer seg også over at de ikke har klart å komme ut av den. Slike tanker er normale depressive symptomer.

  • Ikke unngå egne følelser. La deg selv kjenne på de tingene du har på innsiden. Skriv dem ned dersom du føler at det hjelper deg. Forsøk å finne en balanse hvor følelsene får slippe til, uten at du forblir i det vonde for lenge. Aktiviser deg og gjør noe annet når du har fått kjent litt på hva du har på innsiden.

Det er mange ting man kan gjøre selv for å forsøke å snu en negativ trend, men det er hverken uvanlig eller flaut dersom man trenger litt hjelp til å komme i gang. Kanskje befinner du deg i en situasjon hvor du har forsøkt mange av de generelle rådene, men likefullt er depresjonen fremtredende? Da kan det være lurt å oppsøke hjelp. Vi i Psykologkontakten bistår deg gjerne. Vi har god erfaring med terapi på nett, og legger vår stolthet i å tilby høy kvalitet i tjenestene våre. Forskning viser også at å gå til psykolog online er like effektivt som fysisk oppmøte ved behandling av depressive plager. Les mer våre psykologer på nett her



Siste innlegg

Se alle